Hogyan játsszunk újságíró szerepet

krekor

Fékezhetetlen
Játékos
Üzenetek:1,304
based on lsrp guide
1. rész - Bevezetés az újságíró szerepjátékba

Miért érdemes újságíró szerepjátékot játszani?

Az újságíró szerepjáték hihetetlenül kifizetődő és szórakoztató lehet, feltéve, hogy megvan hozzá a megfelelő hozzáállásod. Ez többnyire legális szerepjáték (bár természetesen vannak lehetőségek a korrupcióra, ami egy kicsit feldobhatja a dolgokat), és mint ilyen, nem mindenkinek való.

Újságíróként a karaktered nyomozást folytat, interjúkat készít közszereplőkkel, megírja a megállapításait, és esetleg le is sugározza azokat. Elkötelezettséggel és következetességgel a karaktered valószínűleg bizonyos szintű hírnévre és elismertségre is szert tesz.

Ezt azonban addig mondom, amíg el nem kékül az arcom: az újságírói szerepjátéknak szórakoztatónak kell lennie - és ez a fő ok, amiért érdemes megfontolnod! Ha kipróbálod, és nem találod szórakoztatónak, talán nem neked való (vagy talán túl nagy nyomás alá helyezed magad - lépésről lépésre haladj).




Milyen típusú játékosok számára lehet ez vonzó?

Joggal mondhatjuk, hogy nem mindenki élvezné az újságírói szerepjátékot, de itt vannak azok jellemző tulajdonságai, akiknek igen:

Jó írók. Ha magabiztos vagy az írói képességeidben, akkor ez nagyon jól átültethető a karaktered teljesítményébe. Az írás lényegében a karaktered munkája lesz; ez az, ami alapján megítélik és amiért megfizetik, ezért vagy magabiztosnak kell lenned a jelenlegi írói képességeidben, vagy elkötelezettnek kell lenned, hogy idővel fejleszd azokat.

Nyomozók. Ha szeretsz kíváncsi nyomozó szerepjátékot játszani, akkor az újságírás pont neked való. Egy újságíró sokáig nyomozhat egy adott témában, mielőtt ténylegesen írna róla, ráadásul a történeteknek gyakran vannak "rétegei", amelyek egyre mélyebbek és mélyebbek lesznek, minél tovább folytatódik a nyomozás.

Kockázatvállalók. Ha szaftos sztorikat akarsz, el kell fogadnod, hogy a karaktered valószínűleg veszélyes helyzetekbe kerül. Legyen az olyan egyszerű, mint egy kétes környéken való kalandozás, vagy olyan bonyolultabb, mint egy szervezett bűnszervezetbe való beszivárgás, az újságírói élet nem veszélytelen.

Szervezett emberek. A sok nyomozás és írás nagyszerű szórakozás, de a szervezettség segít abban, hogy mindezt végigcsináld. Ha játékosként szervezettnek tartod magad, akár az otthoni, akár a munkahelyi életedben, akkor ez jól átültethető. Ha nem, akkor könnyen előfordulhat, hogy frusztrálódni fogsz a sok történet miatt, amelyekben egy időben nyomozol. Szerencsére a szervezettség olyan készség, amelyet menet közben is könnyen fejleszthetsz.

Azok, akiknek széles a válluk. Hajlandónak kell lenned elfogadni, hogy igen - néha az emberek szeretni fogják az írásaidat, néha pedig nem. Egyesek hasznosnak tarthatják az adásaidat, mások pedig spamnek. Egyszer úgyis a tűzvonalba kerülsz valakivel, ezért fontos, hogy széles vállakkal rendelkezz, és ne vedd a szívedre az ilyen megjegyzéseket. Természetesen az is fontos, hogy érett hozzáállást tanúsítson, amikor valódi kritikát és visszajelzést kap.



Milyen típusú újságírók vannak?

A való világban nagyon sokféle újságíró létezik aszerint, hogy milyen médiumban dolgoznak (magazin, újság, rádióállomás, tévécsatorna, közösségi hálózat), és milyen szakterületre specializálódnak - ha nem mainstream riporterek.

A szerepjáték-szervereken jellemzően kétféleképpen láttam az újságírókat: a bulvár pletykaújságíró és a hivatásos riporter. A különbségek valószínűleg nyilvánvalóak, de azért itt mégis felsorolom őket:

Pletykalapok pletykalapírója:
  • Jellemzően kevésbé törődik a teljes igazság leközlésével
  • A szenzációs és drámai történetekre összpontosít.
  • Szépít a szórakoztatás érdekében
  • Hajlandó pletykákat leközölni tartalom nélkül
  • Inkább spekulál
  • Erősebb személyiség
  • Lehet, hogy elfogult, de nem szégyelli ezt.
Szakmai riporter:
  • Általánosságban szólva, inkább az "igaz" tudósítással foglalkozik.
  • Feladatának tekinti a tájékoztatást és az oktatást.
  • Kicsit megszépíthet, de nem az integritás/hihetőség rovására.
  • Kevésbé valószínű, hogy pletykákat közöl
  • Nem valószínű, hogy spekulál
  • Általában igyekeznek elfogulatlan "homlokzatot" mutatni, még akkor is, ha a háttérben elfogultság húzódik meg.
  • Visszafogott, komolyabb személyiség. Vitathatóan egy kicsit felejthetőbb?
  • Ők csak a hírvivők - nem valószínű, hogy határozott véleményed van róluk.
Bármelyik utat választhatod a karaktered számára, vagy esetleg a kettő keverékét. Láttam már néhány igazán hatékony riportert, akiknek sikerült megtalálniuk az egyensúlyt; komoly dolgokról tudósítanak, de mindezt személyiséggel teszik.



Hogyan kell jelentést tenni egy RP szerverről?
Sokféleképpen lehet, és az idő nagy részében ez néhány tényezőtől függ:

  • A szkript képességeitől. Bár az induláskor nem tervezünk hírfrakciókat, valószínű, hogy a későbbiekben az érdeklődés szintjétől függően szkriptek kerülnek bele.
  • Attól, hogy magányos farkas vagy-e vagy egy cég tagja. A magányos farkasok történelmileg hajlamosak voltak a fórumok "internet" vagy hasonló szekciójában cikkeket közzétenni. Néhányan korábban saját, különálló weboldalakat is létrehoztak, vagy a karakteren belüli közösségi média használatára koncentráltak. A cégeknél előfordulhat, hogy hozzáférhetnek dedikált weboldalakhoz és műsorszórási lehetőségekhez.
  • Akár hajlandó vagy megszólalni. A bátor lelkek számára, akik nem félnek egy kis hangos szerepjátéktól, megfontolhatják azt is, hogy saját maguk rögzítsék a híreket és tegyék közzé azokat. Bizonyos esetekben akár rendszeres frissítésekként is megjelenhetnek a játékosok által üzemeltetett XM-állomásokon. Igazán klassz, ha hajlandó vagy rá.
Tehát ezt szem előtt tartva, itt vannak az újságírói munkák elsődleges lehetőségei:
  • Internetes cikkek
  • Fórumcikkek
  • Fórummagazinok (mélyebbrehatóbb cikkek, később)
  • Játékon belüli közvetítések (ha már megvan rá a lehetőség)
  • Előre felvett rádiófrissítések (ha hajlandó vagy némi hang-RP-t csinálni)



2. rész: Az indulás

Karakter beállítása
Az újságírók a való életben gyakran különböző háttérrel rendelkeznek, így nem teljesen szükséges, hogy a képesítések vagy a korábbi tapasztalatok teljes listája rendelkezésre álljon. Azt tanácsolnám, hogy a karaktereddel kapcsolatos döntéseket a saját nyelvtudásod alapján hozd meg - ha úgy érzed, hogy még van mit tanulnod, talán nem lenne a legjobb, ha nem adnál nekik egyetemi diplomát angol nyelvből.

Ha biztos vagy benne, hogy tudsz olyan karaktert adni, aki ilyen jártasságot mutat az írásban és a kommunikációban, akkor a következő tárgyakat tanulhatta a karaktered:
  • Angol nyelv
  • Médiatudomány
  • Újságírás és riportkészítés
  • Kommunikáció
  • Közkapcsolatok
  • Marketing
Több is van, de a lényeget már érted.

Egyéb szempontok a karaktereddel kapcsolatban:
  • Hány évesek? A fiatalok nagyobb valószínűséggel lesznek nyersek, de nagyobb valószínűséggel lesznek vakmerők és kockázatvállalók is. Az idő és a megégett ujjak általában megtanítják a tapasztalt újságírókat arra, hogy mikor a legjobb kihátrálni egy helyzetből, vagy elengedni valamit.
  • Milyen a személyiségük? Ha pletykás riportert játszol, akkor a karakterednek érdemes erős és kifelé forduló személyiséggel rendelkeznie. A komoly riporterek esetében általában azt tapasztalod, hogy ezek a személyek kissé visszafogottabbak és professzionálisabbak.
  • Mi a céljuk? A legtöbb ember a való világban azért megy újságírónak, mert valamiért ez hajtja őket. Ez nem egy hatalmas pénzkereseti lehetőség, különösen, ha valaki alacsonyan áll a ranglétrán, így az okok általában az "igazság keresése" vagy a "közszereplők felelősségre vonása" és hasonlók.
  • Mi az erkölcsi iránytűjük? A karaktered a szabályok szerint fog játszani, vagy "összetörsz néhány tojást, hogy rántottát csinálj"? Elfogadnak-e kenőpénzt? Hagyják-e, hogy a saját előítéleteik befolyásolják azt, ahogyan a dolgokról beszámolnak? Mind fontos kérdések, amelyeket meg kell válaszolnod a karaktereddel kapcsolatban - és ne feledd, hogy mindez idővel változhat!
A karaktered első lépései
Tehát elkészítetted a karakteredet, és készen állsz arra, hogy belevágj az újságíró szerepjátékba. A kezdés elég ijesztő lehet - de nem kell, hogy az legyen. Íme néhány tipp:
  • Csak kezdj el írni. Nem számít, hogy amit írsz, az végül publikálásra kerül-e. Túl sokáig próbálhatod túlelemezni, hogy mit is írj, és végül sosem fogsz tollat a papírra vetni. Írj bármiről, amit a karaktered a nap folyamán lát, és próbáld meg, hogy szórakoztatóvá vagy érdekessé tudod-e tenni.
  • Menj ki, és autózz körbe. Biztosan belebotlasz valami potenciálisan érdekes dologba; egy rablásba, egy tűzesetbe, egy üzletnyitásba, valakibe, akinek érdekes története van... de ezt sosem tudhatod meg, ha a karaktered egész nap a lakásában ragad (vagy offline!).
  • Kezdj el hálózatot kiépíteni. Menj ki, és találkozz emberekkel, győződj meg róla, hogy a karaktered folyamatosan új barátokat és kapcsolatokat szerez. Győződj meg róla, hogy tudják, hogy kapcsolatba léphetnek veled, ha valami érdekes dologgal találkoznak - és köszönd meg nekik, ha egyszer mégis kapcsolatba lépnek valamivel.
  • Találd meg a karaktered hangnemét. Ez igazából csak következetes írással jön el - de hamarosan rájössz, hogy játékosként valószínűleg neked is megvan a saját furcsaságod abban, ahogyan írsz. Döntsd el, hogyan fogod beleadni a karaktered személyiségét és céljait az írásába; csak azért, mert te így írnál valamit, nem jelenti azt, hogy ő is így írna.
  • Közzététel! Ha a fórumokon, akkor tegyél fel néhány cikket. Ha egy hírszolgáltató cégnél vagy, és megvannak az engedélyeid, készíts néhány adást. Ha hangklipeket készítesz, kapcsold be a mikrofont, és rendezd el.
  • Promote. Akár a játékon belüli reklámok, a közösségi média vagy a fórumok más részein; gondoskodj róla, hogy az emberek tudják, hol olvashatják a cikkeidet, vagy hol találják meg az adásaidat (vagy az adásaid naplóit/felvételeit, ha játékon belülről van szó).
Ennyi az egész. Ismétlés, ismétlés és egyre jobbá válás.



Miről tudsz írni?
A témák széles skáláját választhatja a karaktere, hogy miről írjon - ezek nagy része attól függ, hogy mi történik a világban, de vannak más lehetőségek is, amelyek szinte állandóan a rendelkezésére állnak, ha éppen "lassú hírekkel teli nap" van.

Dolgok, amelyekről tudósíthatsz, amint megtörténnek:
  • Bűnözés. Tartsd szemmel az autós üldözéseket és a rendőrségi tevékenységet. A legtöbb helyzetben a karakteredet valószínűleg arra kérik, hogy tartson biztonságos távolságot. Attól függően, hogy hogyan játszod a karaktert, dönthetsz úgy, hogy betartod ezeket a kéréseket, vagy nem. De ne feledd - ha a rendőrök a karaktered jó oldalán maradnak (legalábbis az elején), akkor a jövőben kevésbé lesznek ellenállóak a kéréseiddel szemben.
  • Tüzek és egyéb katasztrófák. Épület kigyulladt? Ez hírértékű. Hol történt, hogyan történt, megsérült-e valaki, meghalt-e valaki, ki érintett, szándékos volt-e? Megannyi kérdés, és a karaktered feladata, hogy kiderítse és közzétegye a válaszokat.
  • Politikai aktualitások. Ezek érkezhetnek a kormánytól vagy a jogi szolgálatoktól, amelyeknek saját sajtóirodájuk lehet. Fontos, hogy figyelemmel kísérd, mit tesznek közzé ezek az intézmények, hogy elemezni tudd, és esetleg újra felhasználhasd a tudósításodhoz.
  • Események. Néha a kormány vagy más szervezetek rendezvényeket tartanak, például versenyeket, karriervásárokat stb. Mindig jó, ha részt veszel ezeken az eseményeken, és utána írsz egy beszámolót; mind a játékosok, mind a karaktereik kétségtelenül értékelnék, ha olvashatnának arról, amiről lemaradtak.
Egyéb témákról bármikor írhatsz:
  • Üzleti beszámolók. Nyilvánvalóan ez attól függ, hogy az üzlet nyitva van-e, de ez is egy remek módja annak, hogy megismerd, kik a város befolyásos emberei. Vigyázz azonban, a karakterednek választania kell: őszinte marad, még akkor is, ha ezzel felbosszantja a tulajdonost, vagy pedig cimborál a tulajjal, és folyamatosan jó kritikákat ír, csak hogy növelje a kapcsolatrendszerét? Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai!
    Interjúk közszereplőkkel. Itt jön a képbe a "nem túlságosan felbosszantani az embereket" része. Ha a karaktered pozitív kapcsolatokat ápol bizonyos érdekeltségű személyekkel, vagy azokkal a vállalkozásokkal, amelyeknek dolgoznak, akkor lehet, hogy hajlandóak lesznek exkluzív interjút adni. Ilyenkor szabadon meghatározhatod, hogy az interjú miről szól, és ha jól sikerül, akkor a jövőben hajlandóak lehetnek még több interjúra is visszatérni.
  • Területi útmutatók és informatív darabok. A városba újonnan érkező emberek kétségtelenül értékesnek találnák, ha megismernék a város legmenőbb helyeit - nem csak az üzleteket, hanem a "helyeket, ahol érdemes lenni" és a "dolgokat, amiket érdemes csinálni". Gondolkodjatok el azon, hogy a játékosok mit találnának érdekesnek olvasni; ez rendben van, amíg aztán a karaktereik számára és a karakteretek szemszögéből írjátok meg.
  • Egy speciális téma. Talán a karakteredet érdekli a divat, vagy az autók. Találj egy olyan szakterületet, amiről mások is szívesen olvasnának, és mondj róla valamit (esetleg egy új divatirányzatot), és próbáld ki.
  • Véleménycikkek. Ha nem zavar, hogy a karaktered elveszíti egy kicsit az objektivitását, akkor nyugodtan közzéteheti a véleményét is egy adott témáról - hasonlóan ahhoz, ahogy a valóságban a rovatvezetők és a hozzászólók teszik. Válassz egy témát vagy egy közelmúltbeli eseményt, majd elemezd azt a karaktered szemszögéből.
Kétségtelenül vannak még ...

Néhány fontos pont:
ne találj ki dolgokat teljes körűen. Általában azt tapasztaltam, hogy nagyon sokan szeretnek olyan dolgokat olvasni, amelyek valójában meg sem történtek - nyilvánvaló okokból. Meglepő módon azonban rengeteg felkérést kaptam erre az újságíró szerepjátékom idején; főleg azért, mert valaki azt akarta, hogy egy karakter "háttértörténetét" tegyem közzé, és valamiféle rosszfiúként alapozzam meg. Én személy szerint azt tanácsolom, hogy ezt ne tegyék; a játékosok feladata, hogy a saját háttértörténetüket népszerűsítsék. A karakterük hírnevét aztán ők alakítják és formálják. Lehet, hogy ezt úgy teszik meg, hogy együttműködnek veled a játékban, ami nagyszerű, csak én nem fogadnám el az "ez történt Liberty Cityben egy héttel ezelőtt" típusú kéréseket.



3. rész: Legfontosabb tippek az újságírói szerepjáték tökéletesítéséhez

Jó pár évig csináltam újságíró szerepjátékot, hírfrakciókat vezettem, valamint függetlenként is csináltam a saját dolgaimat. Sokat tanultam, szóval ha szeretnéd a következő szintre emelni az RP-det, íme néhány tipp tőlem:
  • Maradj következetes. Tűzz ki magad elé célokat, hogy mennyi "outputot" fogsz produkálni egy adott időkeretben, de ne tedd magad indokolatlan nyomás alá. Sokkal jobb, ha következetesen heti 1 cikket készítesz, mintha egyik héten hirtelen 5 cikket, a következőn pedig egyet sem. A következetesség jobb, mint a mennyiség.
  • Legyen márkája és személyisége. Ha a karaktered egy hírszolgáltató cégnél dolgozik, akkor már van egy vállalati márkád. De adj neki személyiséget is; érd el, hogy az emberek szívesen hallgassanak friss híreket a karakteredtől. Tegye őket érdekessé, adjon nekik mélységet.
  • Soha ne hagyd abba, hogy a karaktered neve megjelenjen. Időbe telik, mire "a hírek embereként" ismertté válsz, de ha már elérted ezt a szintet, sokkal könnyebb lesz sztorikat találni. Miért? Mert sokan elkezdik majd NEKED küldeni a történeteket, ahelyett, hogy neked kellene keresned őket. Ironikus módon a dolgok a való életben is így működnek: A PR-vezetők az újságírók elé dobják a történeteket, és ők döntenek arról, hogy mit használnak fel, és mit nem.
  • Lépjen kapcsolatba a médiakapcsolatokkal idejekorán. A legtöbb jogi frakciónak van saját sajtóirodája vagy médiakapcsolatokkal foglalkozó részlege. Kérd, hogy korán felvegyék velük a kapcsolatot, és ők kétségkívül segíteni fogják a karakteredet az útja során... feltéve, hogy nem mindig ellentmondásos dolgokat nyomtatsz róluk.
  • Ne félj felbosszantani az embereket. Ez ellentmondásosnak tűnhet a fenti pontnak, de nem az: általában véve a legtöbb ember értékeli az igazságot, és átlát a nyilvánvaló szemfényvesztésen. A jó újságírók arról híresek, hogy alaposan utánajárnak és tájékoztatják a nyilvánosságot, még akkor is, ha ez felborzolja a kedélyeket.
  • Ahhoz, hogy pénzt keressenek, szükségük van hirdetőkre. Kezdetben valószínűleg nem lesz nagy az érdeklődés, de ha következetes vagy, és be tudod bizonyítani, hogy van olvasóközönséged, akkor lesz igény arra, hogy a kiadványoddal vagy a csatornádon hirdess. Tarts ki mellette, és a pénz is jönni fog.
  • Tegyél extra erőfeszítéseket. Ha van rá időd és hajlandó vagy rá, gondolkodj el azon, hogyan tudnád igazán megmutatni a karaktered újságírói készségét. Talán létrehozhatnád a saját magazinodat Photoshopban, vagy megtehetnéd a lépést, hogy hangos riportokat készíts, vagy valami hasonlót. Könnyebb kitűnni a tömegből, ha valami mást csinálsz.
  • LEGYEN JÓ SZÓRAKOZÁS! A jogi szerepjátékoknál túlságosan, túlságosan könnyű abba a csapdába esni, hogy ezt másodállásként kezeljük. Ez egyáltalán nem egy másodállás. Azért játszol RP-t, hogy jól érezd magad, és soha nem szabad úgy érezned, hogy nyomás alatt vagy, mint a való életben, amikor tanulsz vagy dolgozol. Ha valaha is így érzed magad, lehet, hogy itt az ideje, hogy szünetet tarts. A múltban gyakran előfordult, hogy a játékosok vagy a karaktereik kritizálták a munkámat; nagy érettség és széles vállak kellenek ahhoz, hogy következetesen felülemelkedj ezen. Ha ez egy kicsit sok lesz, egyáltalán ne aggódj, hogy lassítasz. A józanságodnak és az élvezetnek, mint mindig, itt is a legfontosabb hajtóerőnek kell lennie.
written by Allegra
 

Kinézet személyre szabása

Top Alsó